15-10-2010 Mintchokladtårta

Jag surfade runt och såg så goda efterrätter på bild att jag bara måste baka mintchokladtårta idag. Detta är det underbaraste jag har ätit i hela mitt liv när det gäller efterrätter. Den är helt klart godast när den har stått 6 timmar eller mer i kylen och fått bli riktigt tung och god.

Mintchokladtårta med after eight
200 g mörk choklad
200 g smör/margarin
3 ägg
2½ dl strösocker
3 dl vetemjöl

Chokladglasyr
25 g smör/margarin
1 dl vispgrädde
20 plattor after eight

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form med löstagbar kant, ca 25 cm i diameter med matfett.
Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med matfettet i en kastrull på svag värme. Rör om då och då.

Vispa ägg och strösocker poröst. Rör ner mjölet i äggsmeten. Tillsätt den smälta chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Kakan ska inte vara helt genomgräddad.
Låt kakan svalna något innan kanten på formen lossas. Låt kakan bli kall. Blanda matfett, grädde och after eight till chokladglasyren i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning. Låt blandningen kallna och bli tjockflytande.
Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylskåp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0